Hjemmeundervisning har styrket vores relationer med eleverne

Da det er elever med forskellige udfordringer vi underviser, kunne vores undervisning ikke bare generaliseret. Derfor delte vi klassen op mellem os voksne, så vi hver havde 3 elever. De fleste af vores elever er lidt udfordret med at sidde og arbejde i de forskellige programmer skolen har adgang til online, så derfor foregik meget af vores undervisning med, at vi voksne ringede eleven op på Messenger og via video guidede eleverne gennem onlineforløbene.

Vores undervisning tog den tid eleverne havde brug for, for at eleverne følte sig sikre i det der var undervist i. Dette medførte også en mere personlig kontakt, da eleverne gerne ville fortælle og vise det de havde lavet derhjemme som ikke var skolearbejde. Fx havde en af vores elever været med til at bygge en shelter i haven, hvilket han var meget stolt af. En anden havde været i gang med at skille nogle have maskiner ad og samle dem igen. Igen var det med stolthed i stemmen dette skulle vises og snakkes om. En havde fået den voksne plejesøster, der læser til mikrobiologi til at hjælpe med at lære at vaske hænderne ordentlig, og derved haft en noget anderledes biologitime.

Disse oplevelser for vores elever, og ikke mindst deres behov for at fortælle os om det, har været med til at styrke vores relations arbejde helt vildt, og eleverne har derved været meget mere imødekomne over for vores opgaver og de eventuelle udfordringer der var i forbindelse med dem. Når vi ikke arbejdede med onlineforløb, havde eleverne deres bøger som de kunne arbejde med. Hvis de havde brug for hjælp, var vi voksnes telefoner åbne og de kunne altid ringe om det var dag eller aften, weekend eller hverdag.

Denne imødekommenhed fra os tog eleverne til sig, og det medførte mere åbenhed og ikke mindst ærlige elever. Vores meget styrkede relation til eleverne ses nu mere tydeligt, hvor eleverne er startet i skole igen.